Je ware identiteit
restaurant, merkbeleving, marketing, communicatie, identiteit
16706
post-template-default,single,single-post,postid-16706,single-format-standard,bridge-core-1.0.6,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-18.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Je ware identiteit

Je start niet zomaar als restaurant eigenaar of als ondernemer. Je begint iets omdat je bevlogen bent over een specifiek product of dienst en omdat je een passie hebt voor een streek of land. Hoe dan ook je ziet ergens kansen en mogelijkheden. En waarschijnlijk is het ook nog eens iets waarvan jij erg blij wordt, en waarvan jij denkt dat ook je omgeving en je klanten er blij van worden. Hier bevindt zich de kern van je verhaal en begint jouw storytelling. Juist deze passie, dit verhaal, creëert namelijk kader en context en maakt duidelijk waarom juist dat gerecht of drankje geserveerd wordt.
Je maakt je klanten hiervan deelgenoot door dit zichtbaar te maken in je concept, je inrichting en in je communicatie via je personeel en je marketing. Maar ook door alle non verbale zaken zoals de manier van bedienen, de service en gastvrijheid.
Deze meerwaarde wordt gecreëerd door de emotionele beleving die hiermee gepaard gaat. Maar hoe stuur je dat? Het lastige is vaak, het is jouw verhaal en niet die van je gastheren en gastvrouwen.

Je hebt meer te vertellen dan alleen je menukaart

Door je zaak te zien als een personage (een identiteit) kan je gedragingen en uiterlijke kenmerken aan je bedrijf ophangen. Oftewel creëer een archetype. Dit helpt jezelf maar ook je mensen in het bedrijf om jouw verhaal te vertellen en uit te dragen. Door op deze manier gerichte keuzes te maken en aan de slag te gaan, bouw je aan een consistente ‘merk’beleving.

Een archetype bevat verschillende componenten waaraan deze herkent kan worden. Zo herken je een identiteit (iets of iemand) aan zijn uiterlijke kenmerken maar ook aan zijn gedrag, tactiliteit, geur en smaak.
Het mooie van de horeca en de hospitaly branche is dat je als geen ander deze zintuigelijke ervaringen perfect kan beïnvloeden en deze dus naar je hand kan zetten. In de diensten sector daarentegen zijn geluid, smaak en geur lastige componenten waaraan je brand kan ophangen. Maak daar gebruik van; hoe mooi is het als men ergens een specifieke geur ruikt, in een geheel andere context, en toch direct aan jouw restaurant moet denken.

beeld: via BloomInspiration.com